Emoce. Co dělat, když fyzicky bolí. Automasáž břicha. Vhodné i pro bolavou menstruaci.

Někdy si připadám, že trpím na dětské koliky. Jen ten věk už nesedí. Ale bolest je převeliká. Naštěstí si na rozdíl od miminek dovedu od bolesti pomoci sama. Pokud patříte mezi ty, které na emočně vypjaté situace reagují velkou bolestí břicha, případně vás každý měsíc břicho kvůli menstruaci nenechá v klidu, jste tu správně.

Každý na situace, které jsou náročné po emoční stránce, reagujeme jinak. Někdo přestane jíst, jiný se zase do jídla „schová“ v domnění, že mu fyzická potrava nahradí tu emocionální. Někoho začne bolet hlava, někdo se cítí extrémně unavený…
Ať se emoce projeví jakkoliv, vždy to udělají na tělesné úrovni.
Dnes se podíváme na to, co dělat, když vám emoce způsobují velikou bolest břicha, která jde často do křečí a v podstatě nic na ni nepomáhá.

Jste tu správně i v případě, že trpíte na bolestivou menstruaci, která se projevuje skrz nepříjemné křeče v podbřišku a celkovou tenzi/napětí v břišní oblasti.

Semínko k tomuto článku bylo zasazeno nedávno, a to ve formě videa. Dozvěděla jsem se zprávu, která na mě emočně zapůsobila (a ihned se projevila bolestí břicha). Tak jsem rychle chytla mobil a místo toho, abych si břicho rozmasírovala jen tak, jsem se přitom natočila.

V tomto článku na mém blogu jsem dříve psala o akupunkturním bodu Žaludek-25, který se vyskytuje ve stejné výšce jako pupík, a to ve vzdálenosti 3 prstů na obě strany od středu pupíku. Je úžasným pomocníkem při bolestech tlustého střeva. V následujícím videu Žaludek-25 zahrnuji do automasáže, stejně jako spousty dalších akupunkturních bodů, které mají přímou souvislost se stavem vnitřních orgánů.

V článku vám povyprávím o dalších podrobnostech, které ve videu nezmiňuji. 

Projevů břišní bolesti existuje spousty, i tak mají jedno společné: paralyzující stav břicha. Někdy to bolí tak, že jste v předklonu a jen se zatnutými zuby se můžete narovnat. A přitom pomoc je tak snadná. Vědomé dýchání, pozornost, tady a teď a jemňoulinká masáž břicha, která tenzi za pár minut rozpustí. Možná se jí nezbavíte úplně, ale v obrovské většině případů vás její nepříjemná sevření opět nechá svobodně dýchat, žít, být.

Klíč k tomu, aby se bolest rozehnala jako mraky po letní bouřce, se skrývá ve vědomé práci s břišní oblastí. Břicho bolí. Něco nám tím chce říct:

  • 1
    Vytyčování hranic
    Možná je to otázka vytyčování hranic. Když neumíme říct "ne" a někdo jiný nám boří naše hranice, typickou reakcí je právě bolest břicha.
  • 2
    Intuice
    Nebo se možná jedná o akt intuice - říká, že něco, na co se chystáme, není pro nás to pravé.
  • 3
    Strach
    Také to může být projev strachu, který naše břicho pevně a bolestivě sevře a tím nám dá příležitost se na strach podívat a pracovat s ním.

Existuje samozřejmě spousta dalších situací, na které náš kompas (=naše břicho) reaguje. Moc bych vám doporučila se v té chvíli zastavit a věnovat mu pozornost. A to hned z několika důvodů:

  • Samy se tím opečujete v nepříjemné situaci.
  • Máte šanci se v situaci něco naučit, pochopit, mít aha-moment.
  • To, že nad bolestí nemávnete rukou a vědomě se jí věnujete, si projevujete sebelásku.

Masáž vám doporučuji nejprve vyzkoušet několikrát samy na sobě předtím, než namasírujete někoho jiného. Budete tím snadno vědět, jakou intenzitou břišní oblast mačkáte, jak pomalu nebo rychle je to příjemné, jak hluboko se tlakem dostáváte apod. – a tím budete připravené dát masáž i někomu jinému.

Výborně na ni reagují zejména děti, kterým pomáhá nejen s bolestí bříška, ale i k celkovému zklidnění.

Jak masáž provádět

Nejlepší je být pár minut nerušená, v lehu na zádech a pokrčenými koleny. Tak zajistíte to, že se vám břišní oblast krásně uvolní a budete schopné na břicho tlačit bez toho, aniž byste ještě zvyšovaly nekomfort.

Začátek

Začněte tím, že si zavřete oči, položíte si obě dlaně na bříško (tam, kde cítíte největší bolest) a chvilku jen tak buďte. Snažte se svou pozornost přenést do dlaní.
Pokud ještě nedýcháte do břišní oblasti, snažte se několika nádechy nafouknout podbřišek jako malý balónek.
Už teď byste mohly cítit, že první část napětí z břicha odchází – tím, že bříšku věnujete pozornost, tím, že na něm máte položené ruce, které ho zahřívají, i tím, že váš dech směřuje do podbřišku a tím tuto oblast sám uvolňuje.

Tlaková masáž břicha

První seznámení se s oblastí břicha je třeba udělat velmi jemným a pomalým tlakem, s velkým nasloucháním a respektem.

  • 1
    Ve směru tlustého střeva
    Masáž břicha vždy provádějte ve směru průchodu tlustého střeva - to znamená zprava-nahoru-doleva-dolů.
  • 2
    Pomalu
    Břišní oblast je delikátní, proto by masáž měla být velmi jemná a hlavně pomalá. V masáži se můžete dostat poměrně hluboko (u velmi štíhlých osob je možné se tlakem dostat až na páteř), ale vždy je nutné postupovat progresivně, abyste si navnímaly, kam až je příjemné rukama tlačit a kdy je třeba s tlakem přestat.
  • 3
    Hluboko
    K tomu, aby byla masáž účinná a břicho opravdu povolila, je nutné, aby se tlak dostal hluboko. Povrchové hlazení umí uvolnit povrchově. Na rozpuštění bolesti či napětí v hlubokých vrstvách břišní oblasti je třeba tlaku, který jde opravdu hluboko.

Masáž břicha má svůj proces, který je třeba respektovat. Propracovat se k opravdu hlubokým vrstvám tkáně vyžaduje čas, trpělivost a naslouchání. Jedině tak se oblast otevře a může se tlaku oddat.

Masáž provádějte oběma rukama, a to 4+4 prsty, jak vidíte na obrázku níže:

První kolečko vám doporučuji provést velmi jemně a povrchově. Využijte tlakové masáže k pozorování celkového stavu břišní oblasti, zmapujte zejména ty části bříška, které nejvíc bolí a které jsou v největším napětí.

Následující kolečka už je možné provádět pokaždé hlouběji. Zaměřte se zejména na ty oblasti, které jste si v prvním kolečku zapamatovaly.
V těchto nejbolavějších/nejvíce stažených místech se na chvíli zastavte, tlačte prsty jemně, ale přitom hluboko a jen si oblast prodýchejte.

Pokud je bolest velká, tlak při nádechu mírně povoltepři výdechu se jím dostaňte zase více do hloubky (pokud možno ještě o něco hlouběji než předtím). Když cítíte, že se napětí dostatečně zmenšilo, přejděte na další část břicha.

Pokud cítíte, že je tlak, který vyvíjíte 4+4 prsty, nedostatečný, můžete jednou rukou zatlačit na zápěstí druhé ruky a tím tlak zvýšit. Při této technice je nutné, abyste měly prsty spodní ruky natažené. Jedině tak se tlak dostane opravdu do hloubky.

Poté, co párkrát projdete celé velké kolečko, určitě ještě prozkoumejte, jak na tom je oblast okolo pupíku:

Zhruba na 3 prsty od pupíku promačkejte oblast 4+4 prsty a pokračujte jako v případě velkého kolečka – nejprve pomalu, více povrchově, a poté se postupně dostaňte do větší hloubky.
My ženy máme velmi často spoustu napětí právě v oblasti okolo pupíku. Tlaková masáž nám bříško krásně uvolní.

V břiše by to mělo proudit volně.

Břicho je jakousi komunikační složku mezi horní a spodní polovinou těla.

Často tam dochází ke stagnaci, která znesnadňuje bezproblémové fungování vnitřních orgánů. Stagnace se může projevit například ve formě zácpy, ale může mít dopady i na ostatní orgány.

Vezměme si například játra – z pohledu TČM jsou játra spojená s emocí hněvu, takže když nám energie v játrech neproudí tak, jak by měla, může se to projevovat sklonem k přehnanému hněvu a zlobě.

Masáží břicha energii v břišní oblasti krásně rozproudíte a zharmonizujete všechny vnitřní orgány.

Práce na břišní oblasti vyžaduje velkou trpělivost a naslouchání. A to nejen tím, že se jedná o nejvíce delikátní část těla, která vyžaduje velmi jemnou masáž. Je to i tím, že břišní oblast ukrývá všechny nezpracované emoce, které se do těla „otisknou“ a projeví se právě prostřednictvím tvrdých, napjatých a bolavých míst. Při pravidelné (auto)masáži dochází k jejich postupnému uvolňování a „zprůchodňování“ toku energie.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů